Overslaan en naar de inhoud gaan

Ons gedrag op of rond de sporen: een maatschappelijk probleem

Onder het toeziend oog van minister François Bellot lanceerden we vandaag Railspect, een nationaal actieplan tegen gevaarlijk gedrag op het Belgische spoordomein. Een studie heeft uitgewezen dat dit gevaarlijk gedrag echt een maatschappelijk probleem is.

Onthutsende resultaten

Een grondige studie neemt het gedrag op of rond de sporen bij 1.000 Belgen die in de buurt van een overweg wonen en/of af en toe met de trein reizen onder de loep. De resultaten zijn op zijn minst verrassend, of zelfs verbijsterend te noemen.

46% van de ondervraagden negeerde in de afgelopen zes maanden de verkeersregels aan overwegen en 14% van de deelnemers deed in dezelfde periode aan spoorlopen. Erger nog, uit de analyse blijkt dat, indien daar een aanleiding voor zou zijn, 77% van deze mensen de verkeersregels aan overwegen zou overtreden en dat 55% zich schuldig zou maken aan spoorlopen. Zij behoren tot de “risicogroepen” van het onderzoek. Onbegrijpelijke resultaten, zeker met de jaarcijfers van 2018 in het achterhoofd. Tijdens spoorlopen en bij ongevallen aan overwegen vielen vorig jaar  13 doden en 9 zwaargewonden. Daarnaast veroorzaakte dit gedrag dagelijks ook 8u vertraging voor het treinverkeer.

Rail + Respect = Railspect

Met de steun van de overheid, de minister François Bellot, de spoorwegpolitie en Securail geven we het startschot voor “Railspect". Dit is een nationaal actieplan tegen gevaarlijk gedrag op het Belgische spoordomein. Minder spoorlopers op het spoor en minder ongevallen aan overwegen. Het plan bestaat uit drie onderdelen: preventie, repressie en sensibilisering.

Het is in deze context dat we, als eerste stap, onze nieuwe sensibiliseringscampagne rond gedrag op overwegen aftrappen. Daarvoor kruipen we in de huid van een ... slagboom. Ontdek binnenkort het verhaal van Jeroom Slagboom!

We kunnen nog veel mensen bereiken. 23% van de deelnemers, die al illegaal over de sporen liepen, is vatbaar voor sensibilisering. Voor het gedrag aan overwegen zegt zelfs 42% van de ondervraagden open te staan voor meer bewustmaking.

Repressie, een andere optie

Waar sensibilisering niet helpt, blijft repressie de enige optie. Het doel is om het aantal controles (door de spoorwegpolitie en Securail) te verhogen en zo meer spoorlopers op heterdaad te betrappen. Overtreders krijgen nog een laatste waarschuwing. Het spreekt voor zich dat zware inbreuken niet getolereerd zullen worden. Nadien zal de politie deze hotspots controleren. Daarbij zullen ook agenten in burger op pad gaan. Wie een overtreding begaat, krijgt een boete die kan oplopen tot in de duizenden euro's.

Luc Lallemand en François Bellot op lancering Railspect.