Overslaan en naar de inhoud gaan

Infrabel en industriële klanten: een geslaagde samenwerking

Wat we doen voor industrieën?

Wil je jouw logistieke keten optimaliseren en duurzamer maken? Dan is het spoorvervoer jouw voorkeursoplossing! Kies voor een eigen spoorverbinding of maak gebruik van terminals.

Ontdek onze producten

Zo word je klant bij ons

Business corner

Als geregistreerde spoorwegonderneming kan je in dit portaal:
 

  • rijpaden online reserveren;
  • reglementen en administratieve documenten downloaden;
  • transportgegevens raadplegen;
  • facturen raadplegen.
Login Business Corner Vraag toegang tot Business Corner

Netverklaring

Spoorwegondernemingen en andere kandidaten kunnen alle nodige informatie over de toegang tot en het gebruik van de Belgische spoorweginfrastructuur vinden in onze netverklaring.

Raadpleeg onze netverklaring

Your Moves

Een flexibel reservatiesysteem voor rijpaden: dat is Your Moves. Zo bieden we je als spoorwegonderneming de kans om zowel op lange als korte termijn je capaciteitsaanvraag door te geven of aan te passen. Onze medewerkers leggen je specifieke vraag naast de beschikbaarheid van het net en laten je weten wat mogelijk is. 

Een all-in service binnen handbereik

Met onze krachtige applicaties plannen, organiseren, beheren en volgen we het verkeer op. Elk transport kan je in real-time opvolgen via de beveiligde Business Corner-site. Alle gegevens over je transporten zijn dus amper enkele kliks verwijderd.

Een dringende vraag? We laten je niet graag wachten. Daarom staan we elke dag en op elk moment voor jou klaar.

Lange termijn

Enkele zaken om rekening mee te houden op lange termijn:
 

  1. Dien je je aanvragen in vóór de tweede maandag van april, dan krijgen die voorrang ten opzichte van de rest. Na deze datum heb je tot 10 werkdagen vóór de tweede zaterdag van december om je aanvragen in te dienen. Op die dag start de nieuwe dienstregeling.
  2. Er kunnen wijzigingen gebeuren aan de dienstregeling tijdens haar geldigheidsperiode. Ook kunnen er op lange termijn aanpassingen gebeuren aan capaciteitsaanvragen die al zijn toegekend.
  3. Heb je een capaciteitsaanvraag die we in de jaarlijkse dienstregeling moeten opnemen? Stuur dan een e-mail naar één van de volgende adressen: oss-rne@infrabel.be of dienstregelinggoederen@infrabel.be.


Meer informatie nodig? Bekijk dan de website van RailNetEurope.

Korte termijn

Dit kunnen we voor jou regelen op korte termijn:
 

  1. Nieuwe rijpaden aanvragen (nieuwe organisaties)
    • Tot vier werkdagen (voor 10u 's ochtends) voor de dag waarop het transport plaatsvindt: stuur een e-mail naar inlegging@infrabel.be.
    • Tot twee werkdagen (voor 10u 's ochtends) voor de dag waarop het transport plaatsvindt: stuur een e-mail naar treindienst@infrabel.be.
  2. Bestaande rijpaden wijzigen (geregistreerde organisaties)
    In principe kunnen we rijpaden wijzigen tot 2 werkdagen (voor 10u 's ochtends) voor de dag waarop het transport plaatsvindt. Stuur hiervoor een e-mail naar inlegging@infrabel.be.
  3. Real Time
    Real-time aanvragen en aanpassingen zijn mogelijk vanaf twee werkdagen (voor 10u 's ochtends) voor de dag waarop het transport plaatsvindt. Stuur hiervoor een e-mail naar rijpadbeheerder@infrabel.be.

Goederencorridors

Het nationaal en internationaal goederenvervoer is sinds 1 januari 2007 volledig opengesteld voor concurrentie. Daarvoor moest de kwaliteit van de dienstverlening en de efficiëntie per spoor verbeteren. De Europese Unie legde daarom voorlopig negen internationale goederencorridors per spoor (RFC - Rail Freight Corridors) vast. Dit zijn Europese goederenassen die meerdere lidstaten doorkruisen. Het gevolg daarvan? Een intense samenwerking tussen de Europese infrastructuurbeheerders per corridor werd essentieel om ervoor te zorgen dat de goederen vlot doorstromen. En ineens ook een stimulus voor duurzame mobiliteit.

De Verordening 913/2010 legde voorlopig negen corridors vast, waarvan deze drie door België lopen:
 

  1. RFC Rhine-Alpine: Zeebrugge - Antwerpen / Amsterdam / Rotterdam – Duisburg – Bazel – Milaan – Genua. Meer info vind je op www.corridor-rhine-alpine.eu.
  2. RFC North Sea - Mediterranean: Londen / Duinkerke / Rijsel / Luik / Parijs / Amsterdam - Rotterdam – Zeebrugge / Antwerpen – Luxemburg – Metz – Dijon – Lyon / Bazel – Marseille. Meer info vind je op www.rfc-northsea-med.eu.
  3. RFC North Sea - Baltic: Wilhelmshaven / Bremerhaven / Hamburg / Amsterdam / Rotterdam / Antwerpen – Aken / Berlijn – Warschau – Terespol / Kaunas / Falkenberg – Praag /Wroclaw - Katowice. Meer info vind je op www.rfc-northsea-baltic.eu.


Spoorwegondernemingen met een vergunning en een veiligheidscertificaat kunnen capaciteit aanvragen op de corridors. Via een kleine omweg kunnen ook andere aanvragers zoals bevrachters of expediteurs dit doen. Zij moeten dan eerst een capaciteitsovereenkomst met ons afsluiten. Voor de eigenlijke transportactiviteit moet de aanvrager een uitvoerende spoorwegonderneming aanduiden.

Elke corridor heeft een loket, een zogenaamde Corridor One Stop Shop. Daar kunnen spoorwegondernemingen en aanvragers die geen spoorwegonderneming zijn, een aanvraag indienen voor internationale rijpaden op de corridors. Dat gebeurt via een IT-applicatie genaamd Path Coordination System (PCS). RailNetEurope (RNE), de service provider voor de corridororganisaties, ontwikkelde deze applicatie.

Contactgegevens toekenning van rijpaden

yourmoves@infrabel.be

Your Shunts

Met Your Moves kan je via rijpaden al op het nationale net rijden. Maar dankzij Your Shunts maken we de weg vrij voor spoorwegondernemingen die lokaal gebruik willen maken van de Belgische infrastructuur. Zo kunnen goederen- en reizigerstreinen bijvoorbeeld de bundels gebruiken om treinen te vormen, rangeringen uit te voeren of te parkeren.

Contactgegevens Lokale capaciteit

yourshunts@infrabel.be

Your Power

We leveren elektrische energie aan alle spoorwegondernemingen die op ons netwerk rijden. Die energie bieden we zowel aan voor de aandrijving van locomotieven en motorwagens, als voor het comfort van de reizigerstreinen (verwarming, klimaatregeling, verlichting, enzovoort).

Met Your Power voorzien we jouw treinstellen van alle nodige elektrische energie via een goed beveiligd netwerk van onderstations en bovenleidingen.

Meer informatie

Wil je meer weten over het energiemeetsysteem? Bekijk dan zeker de website www.eress.eu.

Contactgegevens Energiebeheer

yourpower@infrabel.be

Your XXL

Buitengewone goederentransporten? Geen probleem, met Your XXL hebben we de geknipte oplossing al in huis. Als de omvang of het gewicht van je transport de gebruikelijke standaardwaarden overschrijdt, bieden we jou een oplossing op maat aan (binnen de grenzen van wat technisch mogelijk is).

Praktisch

Bezorg ons de afmetingen van de goederen die je wil vervoeren en wij doen de rest. Dat doe je zo:
 

  1. Dien een aanvraag in bij onze diensten via het formulier UIC 502 bijlage A. Dit formulier kan je hier downloaden.
  2. Stuur het ingevulde formulier per e-mail naar yourxxl@infrabel.be of naar het volgende postadres:
    Infrabel, Traffic Management & Services
    Dienst Buitengewone Transporten
    Marcel Broodthaersplein 2
    1060 Brussel

Gecombineerd vervoer

Bij gecombineerd vervoer zijn verschillende transportmodi betrokken: spoorvervoer, wegvervoer, lucht- en maritiem transport. In dat geval moeten alle laadeenheden (laadkisten, opleggers, aanhangwagens, containers) worden goedgekeurd en gecodificeerd.

Voor de goedkeuring testen we of de laadeenheden weerstaan aan de belastingen tijdens het transport en op de terminals. Dat gebeurt op basis van de ISO- en CEN-normen en de UIC- fiches. Bij de codificatie krijgen de laadeenheden een dimensionaal profielnummer. Op basis daarvan kiezen we een gepaste reisweg, in functie van de draagwagen.

Referenties:
 

  • Containers: ISO 1496 deel 3 en ISO 6346 – UIC fiche 592-2;
  • Laadkisten: CEN EN 284, EN 452 – UIC fiche 592-4;
  • Opleggers: UIC fiche 596-5;
  • Testprotocollen: CEN EN 283 – UIC fiche 592-3;
  • Codificering van de eenheden: UIC fiche 596-6;
  • Identificatie van laadkisten en opleggers: EN13044.

Contactgegevens

Infrabel
Traffic Management & Services
Marcel Broodthaersplein 2, 1060 Brussel

Your Extra Time

Als spoorwegonderneming krijg je met Your Extra Time de garantie dat je op elk moment op een aantal van onze diensten kan rekenen in de stations. Vertel ons wat je nodig hebt en wij stellen een gepaste oplossing voor. Een voorbeeld: als je trein aankomt na de openingsuren of als je een vertrek wil vervroegen, dan doen onze teams al het nodige om je verkeer in goede banen te leiden.

Contactgegevens Accountmanagers

yourextratime@infrabel.be

Your Tracks

Met Your Tracks stellen we een deel van de beschikbare spoorweginfrastructuur ter beschikking van privéondernemingen. Dat gebeurt aan een forfaitaire huurprijs. En het onderhoud van de verhuurde infrastructuur dan? Geen zorgen, dat nemen wij nog steeds voor onze rekening. Vertel ons meer over jouw noden en onze diensten stellen jou de meest geschikte oplossing voor.

Meer informatie hierover? Die vind je bij Your Extra Time en Your Tracks.

Contactgegevens Accountmanagers

yourtracks@infrabel.be

Your Connexion

Sommige grote bedrijven, fabrieken en groeven gebruiken het spoor om goederen tot in opslagplaatsen, gebouwen of werkplaatsen te krijgen. Dat doen ze met behulp van hun eigen sporen op privaat terrein. Dankzij Your Connection kunnen ze deze privésporen aansluiten op het Belgische openbare spoorwegnet. Iets voor jou? Daarvoor heb je enkel een aansluitspoor en de bijbehorende uitrusting (wissel ) nodig. Die vertakkingen maken het verschil in industriële en logistieke centra én zelfs in de Belgische havens.

Meer weten? Contacteer ons! 

Voor ondernemingen: yourconnection@infrabel.be
 
In de havens: havens@infrabel.be

train.

Klant worden bij Infrabel

Voor je kan rijden op ons netwerk, moet je klant worden. Hiervoor zijn onder andere een veiligheidscertificaat en een spoorwegvergunning vereist. 

Capaciteitsaanvraag

Heb je al een spoorwegvergunning en heb je de procedure gestart om een veiligheidscertificaat te krijgen? Dan kunnen wij op maat van jouw wensen nu al de geschikte capaciteit aanvragen en de beste reisweg en dienstregeling vasteggen.

Your Moves

Capaciteit of rijpaden vraag je aan via Your Moves. Daarna kijken we wat de beschikbare mogelijkheden zijn en passen we jouw aanvraag daar optimaal in. Wanneer we de dienstregeling opstellen, houden we altijd zoveel mogelijk rekening met jouw verwachtingen.

Referenties
 

  • Wet van 04/12/2006 over het gebruik van de spoorweginfrastructuur
  • Richtlijn 2001/14/EG van 26/02/2001
  • Netverklaring

Contactgegevens

Infrabel
Traffic Management & Services
Marcel Broodthaersplein 2
1060 Brussel

Gebruiksovereenkomst

De gebruiksovereenkomst tussen Infrabel en de spoorwegonderneming legt de wederzijdse rechten en verplichtingen vast. Er staan onder meer afspraken in over veiligheidsvoorschriften, diensten en producten, schadevergoedingen en betalingstermijnen.

Kaderovereenkomst

We kunnen met spoorwegondernemingen een kaderovereenkomst sluiten die langer geldig is dan één dienstregelingsperiode. In die overeenkomst leggen we afspraken vast over de infrastructuurcapaciteit en de vergoedingen. Meestal is zo’n kaderovereenkomst vijf jaar geldig. Opgelet: ze mag natuurlijk niet verhinderen dat andere kandidaten of diensten de infrastructuur ook kunnen gebruiken.

Referenties
 

  • Wet van 04/12/2006 over het gebruik van de spoorweginfrastructuur
  • Richtlijn 2001/14/EG van 26/02/2001
  • Netverklaring

Contactgegevens

Infrabel
Traffic Management & Services
Marcel Broodthaersplein 2
1060 Brussel

Gebruiksvergoeding

Als je gebruik maakt van de Belgische spoorweginfrastructuur, dan betaal je ons een heffing voor het gebruikte treinpad. Wij bepalen de tarieven en we factureren en innen de gebruiksvergoeding. De tariefbepaling gebeurt op basis van diverse parameters. Denk bijvoorbeeld aan het gewicht van de trein, de af te leggen afstand, de prioriteit van het transport, enzovoort.

De vier componenten van de gebruiksvergoeding

De gebruiksvergoeding bestaat uit vier componenten:
 

  1. het treinpadrecht-lijn voor het gebruik van de doorgaande spoorlijnen;
  2. het treinpadrecht-installatie voor het gebruik van de perronsporen en sommige aankomst- en vertreksporen;
  3. het rangeerrecht voor het gebruik van de rangeerinstallaties;
  4. de administratiekosten voor de behandeling van de capaciteitsaanvragen.


Wil je meer informatie over de berekening van de gebruiksvergoeding? Die vind je terug in de Netverklaring.

Referenties

  • Richtlijn 2001/14/EG van 26/02/2001
  • KB van 12/03/2003 (art. 61 tot 65)
  • KB van 9/12/2004 over de uitvoering van de hoofdstukken VIII en IX van het KB van 12/03/03 over de gebruiksvoorwaarden van de spoorweginfrastructuur (art. 19 tot 31)
  • Netverklaring

Contactgegevens

Infrabel
Traffic Management & Services
Marcel Broodthaersplein 2
1060 Brussel

Toelating van het rollend materieel

Je moet een verkeerstoelating hebben voor het rollend materieel dat rechtstreeks op de sporen (zowel in als buiten dienst) rijdt en/of werkt. Hoe behaal je die? Simpel: het betrokken materieel moet conform zijn met de hiervoor geldende wettelijke voorschriften. De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) staat in voor de toekenning van een attest waarmee je rollend materieel voor rijpaden mag gebruiken.

Dit is conform het koninklijk besluit van 1 juli 2014 tot aanneming van de van toepassing zijnde vereisten op het rollend materieel voor het gebruik van rijpaden. Deze vereisten betreffen de Electromagnetic Compatibility (EMC), de specificaties voor ETCS-remcurven en de functionele beschrijving van TBL1+.

Bekijk zeker ook de documenten onderin:

Contactgegevens Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS)

FOD Mobiliteit en Vervoer
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel
E-mail: nsa@mobilit.fgov.be

Infrabel
Directie Traffic Management & Services
10-30 I-TMS.145
Fonsnylaan 13
1060 Brussel
E-mail: homat@infrabel.be

Account management

Onze Key Accounts bij Traffic Management & Services hebben een sleutelrol in de evolutie van het Belgische net. Ze bouwen een vertrouwensrelatie op met onze klanten door frequente en open contacten. Daarnaast waken zij ook over het efficiënte gebruik van het spoorwegnet.

Door de toenemende activiteit op het net lijkt een uitbreiding van de infrastructuur soms onvermijdelijk. Dat is buiten onze account managers gerekend: zij doen er alles aan om onze infrastructuur zoveel mogelijk te ontlasten. Ze werken bijvoorbeeld alternatieve routes uit met onze verschillende diensten en stellen die voor aan de operatoren. Zo vermindert de druk zonder dat we ingrijpende veranderingen moeten doorvoeren.